У данашње време екрани су постали део нашег свакодневног живота. Међутим, како се технологија развија, тако и питања о њеном утицају на развој деце постају све актуелнија. Екрани могу бити корисни алати за учење и забаву, али је важно да родитељи буду свесни потенцијалних ризика које њихова прекомерна употреба може донети за развој говора.

Недостатак комуникације са људима из окружења

Говор се развија кроз свакодневну комуникацију — дете кроз разговор са родитељима, васпитачима и другом децом све више разуме и учи како да се правилно изражава. Превише времена испред екрана може довести до смањења ове драгоцене интеракције са другима.

Какав утицај гледање екрана има на пажњу и концентрацију?

Многи цртаћи користе брзе промене сцена и јарке боје. То тренутно може да повећа дечију стимулацију, али може и да изазове проблем у комуникацији јер деца, навикнута на константну стимулацију, брзо прелазе са једне активности на другу. Ово може утицати на њихову способност да се фокусирају на мирније активности, попут читања или учења где се захтева дужи период концентрације.

Да ли је битан и квалитет садржаја?

Не само колико дуго већ и шта дете гледа на екрану, има велики утицај на развој говора. Одређене едукативне емисије и цртаћи могу да подстичу децу на размишљање и решавање проблема јер пружају изазове и укључују елементе као што су нпр. загонетке.

Да ли утицај може да се односи и на дететове социјалне вештине?

Да, прекомерно гледање екрана може имати утицај на развој социјалних вештина код деце. Деца, кроз непосредну комуникацију, уче како да препознају и реагују на емоције других, како да решавају конфликте, како да развијају вештине као што су емпатија, дељење, чекање на ред и адекватно понашање у различитим друштвеним ситуацијама.

Које су конкретне препоруке за родитеље?

  • Ограничите време које ваше дете проводи испред екрана. Деца на узрасту до две године не треба уопште да им буду изложена. Препорука је да деца од 2 до 5 година не проводе више од једног сата дневно испред екрана.
  • Охрабрите своје дете да говори, размењује идеје и питања уместо да пасивно гледа телевизију или игра видео игрице.
  • Седите заједно са дететом док користи екран и разговарајте о томе шта види или учи, помозите му да боље разуме садржај.
  • Балансирајте време проведено испред екрана са другим активностима које подстичу комуникацију (физичке активности, време проведено напољу, интеракција са вршњацима итд.).

Уколико сте забринути за развој говора вашег детета, логопед вам може пружити додатне смернице и подршку кроз саветодавни рад.

Александра Мићковић
Мастер логопед

Поделите ову вест