Основе програма „Године узлета“

Основе програма „Године узлета“

Од 01. септембра 2021. године Предшколска установа Бамби је свој рад ускладила са новом Концепцијом Основа програма – Године узлета.

Васпитно-образовни програм се гради кроз заједничко учешће деце и одраслих као аутентичних људских односа и заједништва у ситуацијама, догађајима и активностима које за њих имају смисла, као процес заједничког учења деце и одраслих кроз који одрасли и деца заједнички конструишу знања и разумевање себе и света, а не као примена програма на децу према унапред испланираним појединачним активностима. Због тога је програм израњајући, а не унапред прописан.

Циљ предшколског васпитања и образовања јесте подршка добробити детета. Концепт добробити одражава суштину дечјег развоја и учења, а то је да дете кроз оно што јесте постаје и оно што ће бити, што даље имплицира да истовремено, подржавати добробит детета, значи пројектовање циљева на будућност и разумевање шта је добробит за дете у реално постојећим околностима, односно у реалном програму, сада и овде.

За дете добробит у реалном програму значи осећати се, бити, моћи и умети. Програм настаје и гради се у реалном контексту васпитно-образовне праксе. Манифестује се као остваривање његове добробити кроз односе који се развијају са физичким окружењем, вршњацима и одраслима у реалним ситуацијама делања. Односи и делање су покретачи дечјег учења и развоја, чиме се подржава остваривање добробити детета.

Кроз односе дете доживљава свет, они се не одвијају сами по себи, већ предстваљају мрежу утицаја кроз акције и интеракције самог детета, социјалне средине и физичког окружења. Остварујући односе деца уче да разумеју своје потребе, осећања и поступке, како да на сигуран начин истражују своју околину, како да комуницирају и ступају у интеракције, да буду прихваћена и да прихватају друге, уче како да решавају проблеме, да преузимају одговорност, да изразе себе, да разумеју друге и како да се односе према њима. За дете су у односима важни сигурност, континуитет и учешће, док васпитач гради односе кроз укљученост, одржавање баланса и уважавање.

Делање детета у вртићу подразумева да дете учи сопственим чињењем и учешћем у заједничким активностима са вршњацима и одраслима. Обухвата игру, активно учешће у животно-практичним ситуацијама и ситуацијама планираног учења.

Мисија

Мисија наше Установе је да кроз пројектно учење и индивидуализован приступ сваком детету, вртић буде место у коме дете учи и развија се. Предшколска установа функционише као савремени центар за рани развој деце са свим стручним и материјалним ресурсима неопходним за пружање подршке породици и деци предшколског узраста.

МОТО УСТАНОВЕ

Пројектујемо и истражујемо, преко игре до сазнања и безбрижног одрастања

Спољашња средина је узбудљиво место у коме деца могу да уче и да расту. Под појмом спољашња средина мисли се, не само на простор за игру, већ и на паркове, игралишта, шуму. Било која површина која се налази напољу може постати занимљив простор за децу. У простору који није окружен са четири зида, ствари се увек мењају, а време је важан фактор спољашње средине. Дете може осетити промене времена током свих сезона, а заједничко деци свих узраста је да воле да бораве напољу и када пада киша и када пада снег. Боравак напољу је здрав и за децу и за њихове васпитаче, јер удишу свеж ваздух, уживају у слободи отвореног простора, користе мишиће на друге начине, осећају време.

Шума у близини вртића је простор који деци пружа могућност да заједно уче, играју се, сарађују, упознају различите природне материјале, имају могућност различитог сензорног искуства, мириса, звукова.

Циљ програма је подршка добробити детета у физичком окружењу, које омогућује да деца мењају, граде, конструишу, изражавају на различите начине. Боравак напољу пружа могућност разних кинестетичких и сензорних искустава и практичне манипулације.

Укључивање родитеља у планирање, организацију и реализацију програма је такође један од циљева које је потребно тежити, јер је програм намењен деци и родитељима.

Динамика реализације програма је да групе деце вртића „Бамби 1“ одлазе једном недељно у шуму у близини вртића. Реализатори су васпитачи из истог вртића.

Води се евиденција о реализацији у свакој групи у којој се реализује. Документују се кроз белешке, фото и видео записе, а евалуира кроз упитнике за васпитаче, интервју са децом и родитељима, непосредним праћењем активности из програма, као и анализом документације.

Сва подручја дечјег развоја подстичу се њиховом интеракцијом са спољашњом средином. Физичком активношћу поспешује се развој свих група мишића, док боравком напољу деца развијају интеракцију са другом децом, као и са одраслима, преговарају, договарају се. Са друге стране, савладавајући различите промене које нуди спољашња средина деца се подстичу да развијају самопоштовање. Она се осећају добро када виде да биљке расту из семена које су оне посадили. Неки појмови се могу научити много природније у спољашњој средини. Посматрањем појава у природи, боје које се смењују, промена годишњих доба. Сађење, заливање и окопавање биљака током лета помаже деци при усвајању појмова узрока и последице, раста и имена нових биљака, као и боја и углова.

Веома је важно обезбедити деци одговарајућу средину, у којој ће кроз практичну манипулацију научити да воле, поштују и чувају природну средину.
Развијање еколошке свести код деце предшколског узраста, о важности очувања животне средине је један од главних циљева програма Мали еколози.

Стицање знања и искуства о околини, природи, свету који нас окружује, усвајање и проширивање знања о сопственој хигијени (лична хигијена, правилна исхрана, физичка активност, боравак на отвореном), изграђивање позитивног става и понашања према околини су такође циљевима којима се тежи остваривањем програма.

Активности ће се реализовати према плану обележавања битних датума за очување животне средине:

  • Дан планете Земље
  • Светски дан вода
  • Дан планина
  • Дан шума
  • Дан заштите животне средине

Носиоци реализације су васпитачи и медицинске сестре – васпитачи у вртићу „Бамби Авала“, медицинска сестра на превентивно-здравственој заштити и стручни сарадник – педагог.

Начини праћења и документовања остваривања програма су белешке васпитача, фотографије и видео као и аудио записи. Дечји портфолио је још један од начина документовања остваривања програма, као и индивидуални разговори са децом и васпитачима.

Драмска игра негује дечји креативни израз, доприноси учењу и важан је део учења детета предшколског узраста. Одигравање драмских ситуација доприноси дечјем развоју имагинативног мишљења, способности за решавање проблема и комуникације.

У току драмске игре, деца често преузимају улогу или понашање неке особе, користе један предмет уместо другог, стварају замишљене ситуације. За њих је драмска игра идеално место за смисаоно учење, током којег они развијају сва чула, развијају говор, самопоштовање, координацију ситних и крупних мишића, проналази обрасце понашања и разуме односе међу другима. Уче да се концентришу, вежбају имагинацију, испробавају нове идеје.

Постоји много начина да се уреди радна соба, да би обезбедила простор који позива децу да се прикључе представи, коју је лако надгледати из било ког дела просторије и који је довољно флексибилан да се прилагоди потребама и интересовањима деце, као и различитим темама њихових игара. Деца ће на располагању имати одећу за прерушавање, слике, постере, књиге, материјал за чишћење и за припрему хране и јела, као и материјале из других просторних целина у вртићу, које могу користити. С времена на време, опремити простор према теми коју деца изаберу и припремити драматизацију исте теме.

Динамика реализације програма је једном месечно. Тема може бити у складу са актуелном темом пројекта. Предлог је „продавница играчака“ уз декорације и слике различитих играчака, као и пуњене играчке, направити излог, где ће деца преузети улогу купаца и продаваца. Стара каса и новац за играње ће допринети њиховом одушевљењу. Неке од идеја за реализацију су пекара, банка, цвећара, фризер, болница, пијаца, пошта, обућар, аутобус, циркус, позориште, зоо-врт, бутик, рођенданска журка, библиотека, научна лабораторија.

Носиоци реализације су васпитачи и медицинске сестре – васпитачи вртића „Бамби 5“. Родитељи могу бити укључени у планирање и реализацију програма. Води се евиденција о реализацији у свакој групи у којој се реализује. Документују се кроз белешке, фото и видео записе, а евалуира кроз упитнике за васпитаче, интервју са децом и родитељима, непосредним праћењем активности из програма, као и анализом документације.

Иако деца не знају да читају, од најмлађег узраста су у додиру са књигом у виду сликовнице. Већ тада их треба учити шта је почетак а шта крај књиге, како се правилно држи књига, како се окрећу странице и чува књига, и то све према њиховим узрасним могућностима.

Посета библиотеци, учлањење, упознавање са начином рада библиотеке, узимање дечје литературе и сликовница, развијање љубави према књизи и писаној речи су део обавезног програма, који се реализује у свим припремним предшколским групама.

Илустровање појединих бајки, награђивање најбољих илустратора, увођење деце у мултимедијални свет књиге, дружење са дечјим писцима, као и укључивање деце и родитеља у радионице, само су неке од активности које ће се реализовати у оквиру програма. Уз помоћ додатног материјала, као што су хефталица, бушилица, спирала за повез, и сви остали предмети, као и природни материјали, деца могу направити сопствену књигу, у складу са актуелном темом пројекта. Ови материјали омогућавају деци да развијају независност. Књиге које деца сама направе могу се придодати простору са књигама. Активност „ауторска фотеља“ је леп начин да дете само представи објављену књигу осталој деци, или група деце да представи деци из другог вртића.

Носиоци реализације су васпитачи и медицинске сестре – васпитачи у вртићу „Бамби 4“, сарадник за енглески језик и стручни сарадник – педагог.
Реализатори програма су васпитачи у свим васпитним групама. Начини праћења и документовања остваривања програма су белешке васпитача, фотографије и видео као и аудио записи. Дечји портфолио је још један од начина документовања остваривања програма, као и индивидуални разговори са децом и васпитачима.

прочитајте шта су неки родитељи рекли о нашем вртићу

Родитељи о ПУ „Бамби“

„Вртић Бамби је превазишао сва моја очекивања. Професионалан тим, топла атмосфера и срећно детињство за моје дете. Апсолутно задовољан, као и малишан!“

Милош Радуловић

„Изузетно смо задовољни вртићем Бамби. Запослене васпитачице су посвећене и креативне, а разне активности обогаћују детињство наше деце. Препоручујемо!“

Ксенија Дуњић

„Предшколска установа Бамби је идеално место за учење и игру. Локација је мирна и безбедна, а програм прилагођен и стимулативан за развој сваког детета.“

Лука Тадић