Ваше дете у вртићу проводи свакодневно по 7-8 сати и природно је да желите да знате шта је тамо радило. Ипак, често Вас сачека дечији кратак и одсечан одговор („Било је добро“, „Нисмо ништа радили“) након којег Вам је тешко да наставите разговор.

Да ли звучи познато?

Питања „Како је било у вртићу?“ и „Шта си радио данас?“ врло су уопштена па деца као одговор често дају унапред научену фразу.

Шта може бити разлог?

Можда имате ћутљиво дете. Можда је ваше дете уморно и не жели баш у том моменту да препричава своје догодовштине. Можда му је тешко да се адекватно вербално изрази. Али, немогуће је да данима баш ништа у вртићу није рађено са децом и да заиста немају о чему да причају. Будите мудри и поставите питања на другачији начин. Избегавајте питања на која одговор може да буде „да“ или „не“.

Каква питања треба да буду?

Нека она буду конкретна, али и забавна, маштовита, отворена за препричавање, разговор и даљу расправу. Препорука је да се питања повежу са неким од другара са којим Ваше дете воли да се дружи. Битно је напоменути да, уколико дете скрене са теме или заобиђе питање, не треба да га прекидате у причи.

Зато Вам нудимо 5 питања која можете поставити свом детету приликом доласка из вртића и бити више-мање сигурни да ћете подстаћи знатижељу и спремност на комуникацију и дељење искустава:

  1. Мислим да је данас Маши био рођендан. Како сте га прославили у вртићу?
  2. Да ли се данас неко од другара посвађао? Како су решили ситуацију?
  3. Да ли у вртићу више волиш да слажеш слагалицу или да играш уз веселу музику?
  4. Када би сутра понео своју најдражу играчку у вртић, коме би је радо позајмио? Са ким највише волиш да се играш?
  5. Шта те је данас насмејало?

Који су додатни начини подстицања детета на разговор?

  • Увек можете иницирати разговор својим личним искуством. Можете препричати неку смешну ситуацију са вашег посла, а затим упитати дете да ли се и у вртићу десило нешто смешно? Када разговор једном почне, лако га је даље усмеравати. Питајте да ли се можда десило нешто тужно тог дана? То је добар начин да сагледате ситуације које су вашем детету битне.
  • Добар подстицај може бити и игра улога – оживљавање одређених ситуација из вртић. Пример: Ваше дете може бити у улози васпитача, а Ви у улози његовог најбољег другара.
  • Код старије деце може се искористити и дечији цртеж за покретање разговора.

Како подстакнути млађу децу на разговор?

Ако је ваше дете мало и можда тек кренуло у вртић, очекујте да ће бити препуно утисака, па сведите питања на минимум.  Можда му и неће бити толико до приче, јер оно све то проживљава емоционално, а малом детету је тешко да емоције преточи у речи. Са друге стране има деце која ће причати као “навијена”. И једно и друго је сасвим у реду. Будите стрпљиви.

Шта је најбитније?

Као закључак наводимо да је отворена комуникација са дететом изузетно важна и значајна. Нека деца су природно отворенија у комуникацији, док су друга ћутљива и затворена. Због тога сваки родитељ треба да пронађе одговарајући модалитет разговора који прија и њему и детету.

 

Наташа Благојевић
Педагог

Александра Мићковић
Мастер логопед

Поделите ову вест